Mens en Gezondheid

Afvallen

maandag, 2-11-2015  

Niet iedereen heeft evenveel geluk wat zijn gezondheid betreft. Het menselijk lichaam is een complex systeem dat niet bij iedereen op dezelfde manier werkt. Sommige mensen zijn vaak ziek, anderen hebben nooit ergens last van. Hoe vaak je ziek bent, heeft onder andere te maken met je weerstand. Hier kun je zelf aan bijdragen door goed voor je lichaam te zorgen. Andere ziektes kun je echter niet voorkomen en hebben te maken met afwijkingen van het lichaam zelf. Om deze reden is het voor de een ook gemakkelijker om spieren aan te maken, waardoor sommige mensen na drie dagen in de sportschool gespierde armen ontwikkelen en anderen hier veel harder voor moeten trainen. Ook je stofwisseling kan verschillen van die van iemand anders. Dit betekent dat je zelf bijvoorbeeld alles kunt eten zonder hiervan aan te komen, terwijl anderen alle brandstof die ze innemen direct opslaan als vet. Om deze reden is het ook niet voor iedereen even gemakkelijk om af te vallen. Afvallen kan met behulp van een dieet en door te bewegen, maar het soort dieet en de manier van bewegen kan grote invloed hebben op hoe geslaagd het afvallen verloopt. Voor een groot deel heeft je lichaam en de manier waarop je vet verbrandt invloed op welk dieet het beste bij je past. Verder heb je echter ook doorzettingsvermogen nodig als je echt serieus wilt afvallen. Zonder de wil om echt iets te veranderen kom je niet ver: het grootste deel van afvallen is namelijk het aanpassen van je leefstijl. Ten eerste moet je ervoor zorgen dat je je eetpatroon aanpast: kleinere porties, regelmatige tijdstippen, gezonder en minder tussendoortjes. Voor een groot deel zit het hongergevoel ook tussen de oren, dus het is belangrijk dat je in de eerste plaats je leefstijl aanpast. Daarnaast moet je ruimte in je schema maken voor beweging. Ook als je een druk leven leidt, is het belangrijk dat je veel beweegt. Uiteindelijk zul je dan resultaat zien en gaan afvallen.

Verschillende manieren voor afvallen

Afvallen kan op heel veel verschillende manieren. Een bekende, maar erg ongezonde manier is het crashdieet. Bij dit dieet eet je zo weinig mogelijk en krijg je bijvoorbeeld iedere dag maar een kwart van de hoeveelheid energie die je lichaam nodig heeft binnen. Dit zorgt ervoor dat je lichaam al snel aan de vetreserves begint. Een paar dagen afvallen met behulp van dit dieet kan geen kwaad, maar als je langer doorgaat krijgt je lichaam een tekort aan allerlei voedingsstoffen. Daarnaast breek je naast vet ook spieren af, waardoor je zwakker wordt en je minder prettig voelt. Ook is een nadeel van een dergelijk dieet dat je, wanneer je weer normaal gaat eten, direct weer veel kunt aankomen en snel weer op je oude gewicht bent. Een beter dieet is bijvoorbeeld het eiwitdieet. Bij dit dieet kun je op een gezonde en verantwoorde manier afvallen door je leefstijl aan te passen. Ten eerste ga je minder koolhydraten eten, zodat je lichaam minder brandstoffen binnen krijgt en het vet gaat verbranden. Daarnaast moet je echter wel veel eiwitten eten, wat je een vol gevoel geeft en ervoor zorgt dat je spieren niet worden afgebroken. Ook andere voedingsstoffen waar je lichaam behoefte aan heeft, blijf je eten. Op deze manier pas je je eetpatroon op een goede manier aan, zodat je kunt afvallen op een gezonde manier. Daarnaast is het echter heel belangrijk dat je veel beweegt. Als je van sporten houdt kun je bijvoorbeeld naar de sportschool gaan, maar ook een stevige wandeling kan veel helpen. Afvallen kan dus op veel manieren en hoeft helemaal niet slecht voor je lichaam te zijn. Als je er maar voor zorgt dat je lichaam de voedingsstoffen binnenkrijgt die het nodig heeft is er niks aan de hand.

Een dieet volgen in combinatie met sporten

Voor je begint met afvallen is het verstandig een streefgewicht vast te stellen. Dit geeft houvast en zorgt ervoor dat je beter kunt doorzetten. Vaak is het streefgewicht gebaseerd op het BMI. Het BMI, wat staat voor body mass index, is een getal dat de uitkomst is van een som, gebaseerd op de lengte en het gewicht. Als dit getal onder de 25 is zit je goed: als het boven de 25 is, kun je beter iets afvallen. Vooral veel buikvet kan slecht zijn voor de gezondheid en daarom wordt aangeraden om af te vallen wanneer je BMI te hoog is. Ook als je niet boven de 25 zit, kun je afvallen, mits je dit op een verantwoorde manier doet. Op www.afvallenmetnederland.nl vind je meer informatie over verantwoord afvallen, bijvoorbeeld met een eiwitdieet. Daarnaast vind je er informatie over hoe het afvallen eigenlijk in zijn werk gaat. Zo heeft de snelheid waarmee je kunt afvallen veel te maken met de snelheid waarmee je energie verbrandt. Op www.afvallenmetnederland.nl kun je berekenen hoeveel energie je lichaam iedere dag nodig heeft. Deze berekening wordt gemaakt op basis van je lengte, je leeftijd, je gewicht en hoeveel je elke dag beweegt. Als je een kantoorbaan hebt verbruik je bijvoorbeeld iedere dag minder energie dan wanneer je in de bouw werkt. Je leefstijl heeft wederom veel invloed op hoe goed je kunt afvallen. Als je meer wilt weten over verschillende diëten, verantwoord afvallen en sporten kun je eens kijken op www.afvallenmetnederland.nl. Hier vind je uitgebreide informatie over afvallen op een gezonde manier, zodat je lichaam gezonder en sterker wordt en jij lekkerder in je vel zit.

Deel Dit Bericht...Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest


Comments are closed.